Certificarea ISO poate aduce multe beneficii unei intreprinderi si dezvoltarii ulterioare a acesteia. In primul rand, calitatea produselor sau serviciilor sale devine un standard recunoscut, iar brandul castiga mai multa incredere din partea consumatorilor si reputatie.
Atat clientii, cat si partenerii de afaceri apreciaza statutul acordat de ISO, deoarece este un set binecunoscut de standarde internationale si demonstreaza preocuparea managerilor de a imbunatati continuu activitatea firmei. Articolul de fata clarifica sintagma certificare ISO, ce inseamna si care sunt etapele dobandirii unui certificat care sa ateste indeplinirea anumitor standarde de calitate.
Ce este certificarea ISO
ISO reprezinta acronimul de la Organizatia Internationala pentru Standardizare, o entitate care a creat un sistem de management al calitatii pentru companii, in toate domeniile de activitate, cu reguli specifice fiecaruia dintre acestea. ISO este un set de standarde care se aplica oricarei industrii si care sunt verificate prin efectuarea de audituri interne si externe, in urma carora se decide daca intreprinderile candidate indeplinesc sau nu cerintele specifice domeniului in care functioneaza.
Certificarea ISO este conceputa pentru a se potrivi industriei si profilului oricarei companii. Sistemul a fost implementat la scara larga incepand cu a doua jumatate a secolului al XX-lea, iar de atunci standardele au fost constant redefinite si actualizate, in functie de specificul fiecarui domeniu de activitate.
Care sunt etapele de obtinere a unei certificari ISO?
Inainte de a demara procedurile de certificare ISO pentru o societate comerciala, managerii trebuie sa identifice standardele aplicabile domeniului in care activeaza si sa aleaga tipul de certificat de care firma are nevoie. Un prim pas este autoevaluarea afacerii, identificarea stadiului in care se afla sin punct de vedere al indeplinirii standardelor ISO, ce este conform si ce lipseste.
In a doua etapa, manageriatul implementeaza schimbarile pentru conformitate cu standardele. Aceasta implementare vizeaza toate palierele intreprinderii, fiecare angajat trebuie instruit si familiarizat cu noile proceduri si cu schimbarile.
Inainte de a demara procedura tehnica a accesarii unei certificari ISO, este necesar un audit intern, pentru a vedea daca standardele sunt indeplinite si schimbarile implementate functioneaza cu adevarat.
Pentru a obtine certificare ISO, ultimul pas este depunerea cererii pentru certificare la registratorul ISO sau organismul de certificare competent. Un auditor tert va fi programat sa efectueze o verificare a companiei. Data si modul de desfasurare a auditului vor fi comunicate firmei in avans.
Auditorul va verifica daca standardele ISO sunt respectate, observand procesele de productie sau de management si concordanta acestora cu cerințele ISO. Daca compania nu se aliniaza cu standardele cerute in mod specific, certificarea nu se acorda.
Dimpotriva, conformitatea cu standardele ISO duce la obtinerea certificarii, iar succesul poate fi promovat prin includerea mentiunii ISO in documentele formei, pe ambalajele produselor si in campaniile de marketing si publicitate.
Certificarea ISO reprezinta garantia indeplinirii unor standarde recunoscute international si a preocuparii companiei pentru imbunatatirea constanta a produselor, serviciilor si a managementului in toate activitatile sale. Auditul se desfasoara periodic, de obicei o data pe an, iar pastrarea certificarii pentru cat mai mult timp este o carte de vizita meritorie pentru orice companie orientata catre dezvoltare durabila.