Martorul de verificare a motorului de pe tabloul de bord este un avertisment de care mulți proprietari de vehicule se tem. Lumina de verificare a motorului este un semnal care indică faptul că sistemul de diagnosticare la bord a detectat o defecțiune la sistemele de emisii, de aprindere, de combustibil sau de evacuare ale vehiculului.
Ar putea fi cauzată de ceva atât de simplu, cum ar fi un capac de benzină slăbit sau un senzor de oxigen sau o bujie defectă, sau de ceva atât de grav, cum ar fi un convertor catalitic defect sau probleme majore ale motorului, așa că nu trebuie să fie ignorată. Toate autoturismele și camioanele ușoare au sisteme de diagnosticare la bord care ar trebui să detecteze problemele legate de motor care afectează sistemele de control al emisiilor.
Martorul (de obicei, un contur galben sau portocaliu al unui motor cu cuvântul „Check” sau „Service Engine”) ar trebui să se aprindă timp de câteva secunde cu alte lumini de avertizare atunci când se pornește motorul. Dacă rămâne aprinsă, înseamnă că există o problema. Dacă martorul clipește sau pâlpâie în loc să rămână aprinsă, această indică o problema gravă care trebuie rezolvată imediat. Multe dintre cauzele comune ale unei luminițe de verificare a motorului sunt simple și ușor de rezolvat, dar, uneori, o luminiță a motorului înseamnă că ceva grav a mers prost.
Ce semnificații poate avea acest martor?
Dacă martorul clipește sau pâlpâie, această indică de obicei o defecțiune sau o altă problema gravă care necesită o reparație rapidă și care trebuie rezolvată rapid la un atelier de reparații auto. Ignorarea unei lumini intermitențe crește șansele de apariție a unor probleme suplimentare, inclusiv deteriorarea unui convertizor catalitic scump.
Dacă lumina motorului este aprinsă, dar nu pâlpâie, înainte că șoferul să se grăbească la mecanic, trebuie să strângă mai întâi capacul rezervorului de benzină, deoarece un capac slăbit poate declanșa un avertisment de verificare a motorului. Înlocuirea unui capac de benzină uzat care nu se etanșează complet poate rezolva, de asemenea, problema.
Dacă acest lucru nu rezolva problema, un tehnician auto va trebui să diagnosticheze prin conectarea electronică la un conector OBD ÎI de sub tabloul de bord pentru a citi codurile de diagnosticare care vor ajută la izolarea a ceea ce a declanșat avertizarea de verificare a motorului, cum ar fi o bujie defectă sau un senzor de oxigen. Multe magazine de piese auto oferă, de asemenea, teste de diagnosticare gratuite. Deși nu vor repara vehiculul, vor citi codul și vor anunță care este problema. Dacă este vorba de o bujie sau de un senzor ușor accesibil, este posibil să se poată lua ceea ce este nevoie și să fie înlocuit pe cont propriu, fără a face o călătorie la un atelier de reparații.